jueves, 26 de febrero de 2015

EVOLUCIÓ DE L' "EDUCADOR"

Un debat que tinguerem en classe sobre l'evolució de l'educació i sobre el canvi en els papers del professorat ha despertat el meu interés sobre aprofundir més sobre el tema, sobretot a partir de una vinyeta que vaig trobar en el blog de la assignatura. 

Els paper de l' "educador" en anys arrere era de gran autoritat sobre els alumnes i de gran influencia sobre els pares. El mestr@ actuava com a mer transmissor de coneixements, unicament en l'ensenyança de l'alumne, açó caracteritzava el procés d'ensenyança tradicional. 

Pel que fa al paper de l' "educador" en l'actualitat, el professorat actua com a guia i facilitador dels coneixements, arribant a un procés d'interacció amb l'estudiant, parlem ara doncs d'un procés bilateral d'ensenyança. 
Arrere queda el paper del professor que es queda en els continguts i que imparteix classes magistrals, per el "guia" dels alumnes, els alumnes ara juntament amb el professor recorren el camí fins a un coneixement vivencial, per tant el rol que desempenya ara el professorat és el de organitzar i desenvolupar experiències didàctiques que afavorisquen l'aprenentatge dels alumnes. 

Ara a mena de reflexió per al sistema educatiu, si com bé he pogut observar, als educadors se'ls demana cada vegada que cumplisquen més funcions socials, amb molta més qualitat en les accions, i cada vegada més complexes, cal destacar que per menys al final poden carregar-se el paper del "educador" i qui farà tots ixos rols? 


1 comentario:

  1. La reflexió que has fet em pareix magnífica, Miguel. Estic absolutament d’acord amb tu. Crec que al llarg dels anys s’està produint un canvi en el sistema educatiu sobre que s’ha d’ensenyar, com, com avaluar i el perquè d’eixe aprenentatge. Els estudis van millorant i ,per tant, la nostra professió cada vegada es més eficaç. Es duen a terme estils d’aprenentatge com el descobriment guiat o la resolució de problemes que fan que els alumnes tinguin un paper actiu en el procés d’ensenyança. Ara be, aquest pas endavant te algunes dificultats que el professor te que saber solucionar: es produeix la necessitat de crear ambients d’aprenentatge que inciten al alumne a col•laborar i a donar el millor de si mateix, si aquest fet es produeix l’alumne es sent més poderós i vàlid, per tant, cal saber marcar la relació docent-alumne per a que no hi hagen equivocacions, etc.
    Totes aquestes variables les tenim que controlar avui en dia ja que se’ns exigeixen metodologies molt més potenciadores, però que a la vegada requereixen un major esforç cognitiu a l’hora de dur a terme.

    ResponderEliminar